اینترنت اشیا چیست؟ هر چیزی که لازم است درباره IoT بدانید!

اینترنت اشیا چیست؟ هر چیزی که لازم است درباره IoT بدانید!

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا IoT چیست؟

IoT شبکه ای از اشیاء فیزیکی را توصیف می کند. این اشیا با حسگرها، نرم افزارها و…به منظور اتصال و تبادل داده ها با دستگاه ها از طریق اینترنت تعبیه شده اند. اشیا مورد نظر ما از اشیاء خانگی معمولی تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می شود.

این فناوری به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اطلاق می شود. بوسیله این فناوری میتوان به اینترنت متصل شد و داده ها را جمع آوری و به اشتراک گذاشت. به لطف ورود تراشه‌های رایانه‌ای بسیار ارزان و فراگیر شدن شبکه‌های بی‌سیم، می‌توان هر چیزی را، از چیزی به کوچکی یک قرص و یا به بزرگی یک هواپیما، به بخشی از اینترنت اشیا تبدیل کرد.

اتصال همه این اشیاء مختلف و افزودن حسگرها به آنها سطحی از هوش دیجیتال را به دستگاه‌ها می‌افزاید. لذا آنها را قادر می‌سازد تا با داده‌های بلادرنگ بدون دخالت انسان ارتباط برقرار کنند. لذا دنیای اطراف ما به دنیایی هوشمندتر و پاسخگوتر تبدیل میشود. چرا که دنیای دیجیتال و فیزیکی با هم ادغام می شوند.

پیشینه اینترنت اشیا چیست؟

در سال ۱۹۸۲ دانشمندان دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون روی ایده ساخت ماشین‌های هوشمند تحقیقات خود را آغاز کردند. آنها موفق شدند تا یک دستگاه فروش کوکاکولا را به میکرو‌سوئیچ‌ها مجهز کنند. حسگرها اطلاعات مربوط به مقدار و دمای بطری‌های کوکا کولا را جمع‌آوری می‌کردند.

در سال ۱۹۹۹ اصطلاح اینترنت اشیا توسط کوین اشتون مطرح شد. ایده او استفاده از تگ‌های  RFIDدر خط تولید لوازم آرایشی این شرکت بود. شرکتی اشتون تا سال ۲۰۰۳، بیش از صد حامی مالی و چندین شعبه در سراسر جهان داشت.

شهر هوشمند

چرا IoT از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

این فناوری به چند دلیل برای تجارت مهم است. مزایای اصلی اینترنت اشیا:

  • افزایش بهره وری

با استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا برای خودکارسازی و بهینه سازی فرآیندها، کسب و کارها می توانند کارایی و بهره وری را بهبود بخشند. به عنوان مثال، حسگرهای اینترنت اشیا را می توان برای نظارت بر عملکرد تجهیزات، شناسایی یا حتی حل مشکلات احتمالی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و بهبود زمان کار استفاده کرد.

  • تصمیم گیری بر اساس داده

دستگاه‌های اینترنت اشیا حجم وسیعی از داده‌ها را تولید می‌کنند. لذا می‌توانند برای تصمیم‌گیری‌های تجاری آگاهانه‌تر و مدل‌های تجاری جدید مورد استفاده قرار گیرند. کسب و کارها بوسیله تجزیه و تحلیل این داده ها بینشی در مورد رفتار مشتری کسب می کنند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد استراتژی، توسعه محصول و تخصیص منابع بگیرند.

  • صرفه جویی در هزینه

با کاهش فرآیندهای دستی و خودکارسازی وظایف تکراری، اینترنت اشیا می تواند به کسب و کارها در کاهش هزینه ها و بهبود سودآوری کمک کند. به عنوان مثال، از این دستگاه ها می توان برای نظارت بر مصرف انرژی، بهینه سازی مصرف، کاهش هزینه های انرژی و بهبود پایداری استفاده کرد.

  • بهبود تجربه مشتری

با استفاده از این فناوری کسب و کارها با جمع‌آوری داده‌های مربوط به رفتار مشتری می‌توانند تجربیات شخصی‌سازی‌شده و جذاب‌تری برای مشتریان خود ایجاد کنند. به عنوان مثال، خرده فروشان می توانند از حسگرهای اینترنت اشیا برای ردیابی حرکات مشتری در فروشگاه ها و ارائه پیشنهادات شخصی بر اساس رفتار آنها استفاده کنند.

شهر هوشمند

فناوری هایی که به منظور تشکیل اینترنت اشیا گرد هم امده اند!

در این قسمت به فناوری هایی که پردازیم که استفاده از فناوری IoT را برای بشر امکان پذیر کرده اند:

  • حسگرها و محرک ها

سنسورها وسایلی هستند که می توانند تغییرات محیطی مانند دما، رطوبت و… را تشخیص دهند. عملگرها وسایلی هستند که می توانند تغییرات فیزیکی در محیط ایجاد کنند. این دستگاه‌ها در دل اینترنت اشیا قرار دارند.

  • فناوری‌های اتصال

برای انتقال داده‌ها از حسگرها و محرک‌ها به ابر، دستگاه‌های IoT باید به اینترنت متصل باشند. چندین فناوری اتصال در اینترنت اشیا استفاده می شود: Wi-Fi، Bluetooth ، smart phone، .

  • رایانش ابری

به فناوری ای گفته میشود که حجم عظیمی از داده های تولید شده توسط دستگاه ها در آن ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل می شود. پلتفرم‌های رایانش ابری زیرساخت‌های مورد نیاز برای ذخیره و تحلیل این داده‌ها و همچنین ساخت برنامه‌های IoT را فراهم می‌کنند.

  • تجزیه و تحلیل کلان داده

دستگاه های اینترنت اشیا حجم عظیمی داده تولید می کنند. لذا کسب و کارها باید برای استخراج بینش از ابزارهای تحلیلی استفاده کنند. این ابزارها می‌توانند شامل الگوریتم‌های یادگیری ماشین و مدل‌های تحلیل پیش‌بینی‌کننده باشند.

کاربرد اینترنت اشیا

با فناوری IoT بیشتر آشنا شود!

تقریباً هر شیء فیزیکی می تواند به یک دستگاه اینترنت اشیا تبدیل شود، اگر بتوان آن را به اینترنت متصل کرد تا کنترل شود یا اطلاعات دریافت کند.

لامپی که می‌توان آن را با استفاده از برنامه تلفن هوشمند روشن کرد، یک دستگاه اینترنت اشیا است. اشیاء بزرگتر ممکن است از اجزای کوچکتر اینترنت اشیا تشکیل شوند. موتور جت از هزاران حسگر تشکیل میشود. در مقیاس بزرگ‌تر، پروژه‌های شهرهای هوشمند کل مناطق را با حسگرهایی پر می‌کنند تا به ما در درک و کنترل محیط کمک کنند.

شهر اینترنت هوشمند

نمونه هایی از فناوری IoT :

  • لوازم هوشمند
  • سیستم های امنیتی متصل
  • تجهیزات کشاورزی هوشمند
  • خرده فروشی متصل
  • مانیتورهای بهداشتی متصل
  • تجهیزات تولید متصل
  • شهرهای هوشمند

کاربرد های IoT را بشناسید!

1.مراقبت های بهداشتی

در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، دستگاه‌های اینترنت اشیا را می‌توان برای نظارت از راه دور بیماران و جمع‌آوری داده‌های بلادرنگ در مورد علائم حیاتی آنها، مانند ضربان قلب، فشار خون و اشباع اکسیژن استفاده کرد. این داده‌های حسگر را می‌توان برای شناسایی الگوها و شناسایی مشکلات سلامتی بالقوه قبل از جدی‌تر شدن آنها تجزیه و تحلیل کرد.

2. تولید

دستگاه‌های IoT صنعتی را می‌توان در ساخت برای نظارت بر عملکرد ماشین، تشخیص خرابی تجهیزات و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید استفاده کرد. به عنوان مثال، سنسورها را می توان برای نظارت بر دما و رطوبت در یک مرکز تولیدی استفاده کرد و از بهینه بودن شرایط برای تولید محصولات حساس اطمینان حاصل کرد.

3. خرده فروشی

در این صنعت، دستگاه های اینترنت اشیا را می توان برای ردیابی رفتار مشتری، نظارت بر سطح موجودی و بهینه سازی طرح های فروشگاه استفاده کرد. به عنوان مثال، به خرده فروشان اجازه می دهد تا محل قرارگیری محصول را بهینه کنند و تجربه مشتری را بهبود بخشند. دستگاه‌های اینترنت اشیا همچنین می‌توانند برای نظارت بر زنجیره‌های تامین، پیگیری محموله‌ها و مدیریت سطوح موجودی مورد استفاده قرار گیرند.

4. کشاورزی

دستگاه های اینترنت اشیا را می توان در کشاورزی برای نظارت بر شرایط خاک، الگوهای آب و هوا و رشد محصول استفاده کرد. برای مثال می توان از حسگرها برای اندازه گیری رطوبت خاک استفاده کرد و اطمینان حاصل کرد که محصولات در زمان بهینه آبیاری می شوند. دستگاه های اینترنت اشیا همچنین می توانند برای نظارت بر سلامت دام، ردیابی تجهیزات و مدیریت زنجیره تامین استفاده شوند.

5. حمل و نقل

از دستگاه های اینترنت اشیا می توان برای نظارت بر عملکرد خودرو، بهینه سازی مسیرها و ردیابی محموله ها استفاده کرد. به عنوان مثال، سنسورها می توانند برای نظارت بر بهره وری سوخت خودروهای متصل، کاهش هزینه سوخت و بهبود پایداری استفاده شوند. از دستگاه های اینترنت اشیا نیز می توان برای نظارت بر وضعیت محموله استفاده کرد.

اینترنت اشیا هوشمند

داده کاوی را بهتر بشناسید!

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای امروز

artificial intelligence IoT ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیا اینترنت اشیا بهینه سازی مصرف برق تحول دیجیتال تماس با ما دستگاه اندازه گيري و بهينه سازي هوشمند مصرف برق محصول هوش مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید